nedeľa, februára 20, 2011

Knižní hrdinovia k zjedeniu!

Tento článok bude viac-menej povrchný. Ale popri čítaní Pýchy a predsudku som sa predsa len rozhodla, že niečo podobné musím napísať.
Určite poznáte ten pocit, keď čítate knihu a objaví sa hrdina, ktorého by ste najradšej zjedli od lásky. Túžba mať takého raz doma väčšinou síce vypočutá nie je, ale predsa len existujú sny, ktoré človeka udržujú pri živote a knihy, ktoré nám pripomínajú, že všetko môže byť iné, ako sa na prvý pohľad zdá.
Ja snívam rada a preto mám rada i knihy. A hlavných hrdinov. Samozrejme nie typu Edward či Jacob. Ale takých ako je Dimitrij, pán Darcy a mnohí ďalší.

Jane Austen: Pýcha a predsudok – Pán Darcy
Vždy som milovala knihy, ktorých dej sa odohrával v Anglicko a to v 18. alebo 19. storočí. A priznávam – ešte viac som milovala knižných hrdinov, ktorý sa v týchto knihách objavovali. Pán Darcy je jedným z nich. Niektorí sa budú pýtať: preboha, čo to dievča na Darcym vidí! Veď je protivný a arogantný! Ale samozrejme bol taký len zo začiatku a moje „nežné“ srdce sa doňho zahľadelo odkedy bol na scéne. Vždy som tvrdila, že som sa narodila v zlej dobe a nikdy si to neprestanem vyčítať. Ako by som i mohla, že?! Možno v skutočnosti všetci muži neboli v minulosti taký ako Darcy, ale hrubosť nebola tak prejavovaná a ku každej žene chovali úctu. Čo by som dala zato, aby som deň mohla prežiť práve v tomto období.

Julia Quinnová: Tajné denníky slečny Mirandy Cheeverovej – Turner
Ak si nechcete tohto mladého pána pohnevať, nepoviete mu inak ako Turner. Jeho skutočné meno je Nigel a pokiaľ ho tak oslovíte, stráca ku vám úctu. Preto vám radím: inak ako Turner mu vážne hovorte! Turner je typický hrdina, ktorý bol v minulosti skazený zlou ženskou a teraz zato pyká jeho milená manželka Miranda. Dodnes neviem čo ma na ňom tak oslovilo, ale tak ako v prípade Darcyho ide o postavu, ktorá ma oslovila už pri prvom momente, keď sa v knihe objavila. Možno to bude tým, ako sa správal k Mirande, keď bola malá a ako si ju dokázal ctiť, keď vyrástla. Ktohovie! Určite však tí, čo knihu čítali pochopia moje myšlienky. A možno ani nie.

Richelle Mead: Vampire Academy – Dimitri Belikov
Samozrejme, tento švárny Rus nemôže na mojom zozname neodolateľných knižných hrdinov chýbať. Hlboké tmavé oči, dlhé vlasy… to správanie a štýl, akým sa vyjadruje. Čo mám nato povedať? Vždy som mala vo všeobecnosti Rusov rada – i tých skutočných. Neviem čím to bude, možno kedysi spriaznením našich národov, alebo že Rusi i Slováci majú spoločné korene. Bohvie. Ale nikdy som priamo o žiadnom ruskom hrdinovi, vymyslenom či skutočnom, nečítala a preto u mňa šlo o príjemnú zmenu. Namyslení Amíci, ktorí sa tak často objavujú v knihách, mi liezli krkom a jednoducho… som potrebovala zmenu. Preto som rada, že som počula toľko ospevovania na túto sériu, pretože ma neskutočne oslovila i vďaka Dimitrimu!

Suzanne Collins: Hry o život – Peeta Mellark
Čo ten tu hľadá?! Správny dotaz. Vlastne ani neviem… I keď vlastne aj áno. Sprvoti mi bol protivný. Nedokázala som si predstaviť, že by ma neskôr oslovil. Ako som sa však predierala sériou ďalej a ďalej, uvedomila som si, že ma napriek tomu oslovil. Pri poslednej časti to prepuklo, pri prvej začalo. Od tej chvíle som si vravela, že je škoda preškoda, že taký Peeta Mellark neexistuje i v skutočnosti, pretože by som mala po boku veľmi rada priateľa jeho typu. Jeho príliš ochranárske sklony pre mňa boli bolestné, ale čo sa dá robiť. Každý máme svoje chyby.

Suzanne Collins: Hry o život – Finnick
Áno, väčšina z nás vie, ako dopadol. To je možno i dôvod, pre ktorý ho mám neskutočne rada. Dokázal sa obetovať, bojovať. Jeho láska k Anne bola čistá a priezračná. Jeho osud trpký. Ale napriek tomu sa k všetkému postavil čelom a neutekal. Znášal všetok ten tlak. Povesť, ktorú mu vytvorili Sídlo bola neprekonateľná. Ale on napriek tomu ostával taký, aký bol. Zamilovaný, bojovný… obetavý. Do môjho zoznamu musí patriť. Či sa mi to páči, či nie. Ale zaslúži si to. Oprávnene.

Kto ďalší?
Stephenie Meyer: The Host – Ian = očaril ma, nepomôžem si
Stephenie Meyer: Twilight – Jasper = jediná postava, ktorú som mala veľmi rada a tešila sa na scény s ňou
Kristin Cashore: Výnimočná – Po = to isté, ako v prípade Iana z The Host, tu však moje pocity boli ešte silnejšie
Kristin Cashore: Výnimočná – Raffin = okey, okey, tu tak nezavládla ani mužnosť, ale spôsob akým sa ten chlapec vyjadroval, jednoducho to bol chlap do koča i do voza a to dokonca i so svojimi modrými vlasmi!
George R.R. Martin: Červený smäd – York = upír, ktorý osloví, i keď nie typický, ale určite patrí medzi tých, ktorých ja osobne radím medzi upírov ako sa patrí
Gayle Forman: Ak zostanem – Adam = oslovilo ma, ako sa jeho láska k Mii postupne rozvíjala, bol to chlapec, ktorého nájdeme i v bežnom živote a o to bola možnosť o ňom čítať krajšia
Andrzej Sapkowski: Zaklínač – Geralt = no, čo nato mám povedať?

Záver
Nikdy som si na mužských hrdinoch nezakladala, ale potešilo ma, keď sa na obzore objavil niekto sympatický. Je ich určite viac, ktorý ma oslovili. Teraz si však na nich nespomeniem. Niektorí ma na začiatku oslovili a na konci som bola znechutené. Iní zase predstavovali večné znechutenie a niečím si ma predsa len na koniec získali. Mám rada odvážne ženské hrdinky, ktoré prejavia svoju silu. Napriek tomu však asi vždy budem naklonená mužským hrdinom. Bohvie kto sa na môj zoznam pridá do 25 rokoch a kto z neho vypadne.

Obrázky sú samozrejme ilustračné, pri Dimitrim mi hneď vyskočil Ben Barnes, tak som tam dala jeho :D Tam kde som si nevedela rady som nahodila titulku knihy :)

A ktorí hrdinovia oslovili vás? ;)

10 komentárov:

  1. Pána Darcyho zbožňujem aj ja. Kiež by som mohla žiť v tej dobe. Ách :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pán Darcy, Turner, Ian a Jasper sú mojou šálkou kávy :) Sú to literárne postavy s veľkým L a veční škoda, že sú len v knihách. No ktovie, možno sa autorky inšpirovali skutočnými mužmi.
    Tiež milujem knihy, ktoré sú zasadené do obdobia 18. či 19. storočia a v historických romancách ako Tajné denníky slečny Mirandy Cheeverovej je všetko opísané veľmi krásne a idealizovane, takže pri ich čítaní si aj ja predstavujem, že by bolo úžasné žiť v tom období, no čítala som i niekoľko kníh, kde boli tie pomery popísané realisticky a naozaj to nebolo med lízať, takže na druhej strane som aj rada, že žijem v tejto dobe.
    Vampyre Academy som nečítal, ale Dimitri mi pripomenul inú postavu, tiež Rusa z knihy Medený jazdec, volá sa Alexander alebo prezývka Šura. Práve pri ňom som sa priam zamilovala do Rusov a Ruska všeobecne.:D
    No a Ian z Hostiteľa, tak to ak by som mala pri sebe takého chlapa tak sa zbláznim od šťastia...a vlastne ak by to bol Jasper tak tiež..ach :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. To je samozrejmé, i ja som čítala i realistické knihy z toho obdobia... čítala i o rôznych historických udalostiach a som si vedomá toho, že to nebolo med lízať. Ale predsa len ide podľa mňa o čarovné obdobie a aspoň deň by som počas neho chcela prežiť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Však jasné...napríklad s pánom Darcym si zaplávať v jazere...to by nebolo na zahodenie :)
    A ďakujem za pochvalu básničky, som rada, že sa páčila :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. V polke tvojich knižných lások som sa našla aj ja! Peeta a Finnick a Geralt :) OH.
    Ja som ešte milovala Jesseho z Mediátora a trochu aj Kya z Matched. Mne sa skoro vždy podarí zamilovať do knižného hrdinu...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Já musím říct, že s tím tvým výběrem úplně souhlasm akorát mi tam chybý Jace z Nástrojů smrti, ještě by mi tam chýběl Patch ze Zavrženého, ale jinak souhlam :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Veronika: Ono - The Mortal Instruments som ešte nečítala a dokonca ani Hush Hush. Momentálne mám rozčítané iné veci, ale určite sa k tomu ešte vrátim :)

    Triss: Na Jesseho som úplne zabudla! :shy:

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Z toho,čo si tu dala som čítala len Pýchu a predsudok a áno uznávam a plne ťa podporujem v tom,že Mr.Darcy je jeden z najpríťažlivejších hrdinov!(hej,som do ňho platonicky zamilovaná)Aj herec,kt. ho stvárnil vo filme bol dobrý (podobne som si ho predstavovala),ale aj tak si myslím,že v knihe bola dôkladnejšie vykreslená jeho povaha.Ach,celá tá kniha tak ako všetky od Jane Austen,je úžasná.
    Ja by som sem ešte pridala Damona Salvatora z The vampire diaries (nie je to ako Twilight!)..a našli by sa aj ďalší,ale to už asi skôr filmoví hrdinovia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Když jsem dočetla Pýchu a předsudek myslela jsem, že se rozbrečím. :-D Kvůli tomu, že nikdo jako pan Darcy už nikdy existovat nebude. A přesně ten samej pocit jsem měla po dočtení Hostitele. Myslím, že Ian zosobňuje ideálního muže. :-D
    A ano Jesse...:-)
    Peeta a Finnick...a za sebe bych tam musela přidat i Galea...protože asi až do poloviny Mockingjaye jsem ho úplně zbožňovala...:-)
    A Ky! A Simon z Mortal Instruments...:-D A Toby z The DUFF.

    Je jich hodně...:-D Já vím...

    Mimochodem tohle je můj úplně první komentář na tvojí stránce, takže zdravím! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Taky miluji Darcyho, je prostě nejlepší a též taky klasickou anglickou literaturu alias Austenovou, sestry Brönteovi a tak podobně :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)