sobota, februára 19, 2011

Ach, tie obálky!


Mnohí z nás sa už stretli s knihami, ktoré mali podľa fanúšikov 5 hviezdičiek, aj to prakticky za nič, a nechali sa zlákať peknými obálkami. Ďalší sa však tými obálkami taktiež nechali oklamať a po knihách siahli. Patrím medzi tých, ktorý knihu nečítajú bez odporúčaní (pre istotu), ale napriek nim som sa i ja občas sekla vedľa. Zhodnoťme teda knihy, ktorých autori o sebe tvrdia, že sú spisovateľmi a pri tom ani priemerným autorom nesiahajú ani po päty.

Stephenie Meyer – Twilight
Je možné, že obálka zapôsobila len u mňa, ale som jednou z tých, ktoré čítali knihy počas mega ošiaľu. V tých dobách som ani nevedela, že by som si odniekiaľ zohnať knihy v angličtine a väčšinou som si požičiavala knihy z knižnice. Keď som však videla túto knihu v kníhkupectve, povedala som si, že ju musím mať na poličke.
Áno, dnes mi svieti na poličke celá séria a veselo sa uškŕňam. Dôvod? Obálky sú síce krásne, teda mne osobne sa páčia, ale vnútro knihy je tak nejako prehnité a červivé. Sama som z tej knihy mala depky asi rok, kým som sa spamätala natoľko, aby som sa všade neudierala a nepadala. Bella Swan je hrdinka, ktorú jednoducho nemusím. Alice je typ človeka, ktorý najradšej ľudí núti do vecí, ktoré nechcú – prispatá Bella samozrejme nemala šancu odporovať. A postava, ktorú mám rada? Carlisle, Jasper a Esme. Možno Rosalie.
Ale teším sa nato, ako knihy vložím do rúk dcére, ak nejakú mať budem. Pretože práve Twilight je séria, ktorá ma dokopala k Young Adult literatúre, začo som jej vďačná. Ale musíme nechať, že The Host ma dostalo. Ale to už je iná káva.

P.C. & Kristin Cast – House of Night
Tri knihy mám v knihovničke. Dve som vyhrala, tretiu dostala. Nad prvou som dvíhala obočie, pri druhej som bola vcelku pokojná a pri tretej som sa smiala na celé kolo. Práve v polovici v tejto knihy som si povedala: Už rozumiem, čo Luu na tých knihách vidí! Jediná normálna osoba – podľa mňa – tam je Afrodita, ktorá má už cenu len kvôli svojim podareným hláškam. Obálky sú pekné – nie nádherné – ale pekné, obstojné. Naše a anglické (americké sa mi nepáčia). Opäť som sa nechala zlákať výzorom obálok.
Ale mám byť úprimná?
Neľutujem.
Málokedy sa pri knihách smejem, väčšinou len prelievam slzy, alebo sa priblblo usmievam. Sem-tam sa zasmejem. Ale presmiať sa 150 strán v jednom kuse? To sa mi ešte nestalo. Vnútro je opäť ako keby zhnité. Pôvodný príbeh je ta tam, ale jedno musím Zoey uznať: je k sebe úprimná a prizná si, že je šľapka. Ach, kam len ten svet speje?!

P.S.: Staršia Castová mi pripomína moju bláznivú tetu… ten výraz v očiach a úsmev…. Panebože, mám to ja ale šťastie v živote!

Lauren Kate – Fallen
Už som niekde spomínala tri skupiny čitateľov tejto série:
a) milujúci túto sériu
b) nenávidiaci túto sériu
c) vnútro knihy je slabé, slabučké, ale predsa sú fanúšikmi knihy
Knihu som si všimla pred rokom. Krásna obálka a Luuin komentár. Áno, moja cesta literatúrou sa mnohokrát spája práve s ňou. Povedala mi čo to o knihe a… stále ju nemám prečítanú. Leží síce na poličke už asi týždeň, ale kníh je veľa a času málo.
Jedno však snáď môžem povedať: obálka je nádherná, ale série sa vraj takpovediac netýka. Neviem kam podeli rozum, keď vytvorili obálku, ktorá má od série veľmi ďaleko, ale reklama je reklama. Dobrá či zlá, ale reklama. V tomto prípade ide o dobrú reklamu. A poznám ľudí: nasadíte im chrobáka do hlavy a chcú zistiť, či je ozaj tak. Nadávajte na recenzentov koľko chcete, tam je veľakrát ten háčik. Ľudia radi „rebelujú“, i keď len obyčajným zvozením recenzenta. Spomínam si, ako som na knihy niektorých ľudí nahovorila – zlou reklamou. Im sa literatúra páčila, ja som ju považovala za zbytočnú existenciu.
Predsa len sa však neviem dočkať toho, ako si knihu prečítam. A ktohovie, možno sa autorka nakoniec potrebuje len a len rozpísať a možno… vymyslieť charakter, ktorý má veľmi, ale ozaj veľmi, ďaleko od Belly Swan na druhú.

Kto ďalší?

Kirsten White- Paranormalcy: knihu som zatiaľ nemala možnosť čítať. Počula som však o nej dosť a určite ju dám na koniec zoznamu. Sú knihy, ktoré za prečítanie stoja viac. niekde som však počula, že séria sa plánuje vydať i u nás a v ČR. Tak možno siahnem po preklade. Obálka však opäť vyzerá ako práve kvitnúca ruža – nádherne.
Alyson Noël – The Immortals: séria má nádherné obálky, to sa musí nechať. Aj tak však chválim práve tie české, pretože mi hovoria, že knihy možno nie sú také dobré, ako ich prezentuje zahraničie. Ale pôvodné obálky sú jednoznačne nádherné. Možno raz, keď sa budem nudiť a nebudem vedieť čo robiť, tak si knihy prečítam už len zo zvedavosti. Ale nemyslím, že k tomu tak skoro dôjde.

Michelle Zinková – Prophecy of the Sisters: naša slávna slovenská obálka je určite známa. Ide o ten jeden z našich krokov vedľa, ktorý ma pobavil. Pôvodná obálka ma očarila oveľa, oveľa viac. Napriek peknej obálke je vraj vnútorne prázdna. Neprepracovaný príbeh a postavy taktiež nič moc. Zo zoznamu kníh, ktoré som si plánovala kúpiť som ju teda predsa len vyškrtla.

Záver…
Netvrdím, že tých obálok nie je viac, ale miesta je málo. Je mi ľúto len jedno, že väčšinou tento typ kníh ma väčší úspech, ako tie plnohodnotné. Ale predsa si myslím, že je lepšie čítať niečo, ako vôbec nič. Slovná zásoba sa rozšíri a svet nebude taký zadubený, ako o tom svorne každý hovorí. Moja trieda číta celá. Niektorí jedinci nie, ale mnohí zo spolužiakov si našli ten svoj žáner, ktorý ich baví, do ktorého zabŕdajú a nevedia sa dočkať ďalších publikácii. A možno raz prídu na rad i knihy, ktoré majú nie len krásne obálky, ale i vnútro. Predsa len, mňa doviedla k týmto knihám séria, ktorou sa príliš nechválim. Možno to tak bude i pri ostatných :)

6 komentárov:

  1. Výborný nápad na článok! Bláznivá teta Castová, teehee :D Ja z nej mám úplne rovnaký pocit, afekt jak Máziková :D
    Jop, Pád a jeho obálky nemajú s dejom vôbec nič spoločné, v druhej časti si Luce dokonca odfarbí vlasy na blond.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To si robíš srandu ! Ja som sa ku čítaniu YA dostala tiež vďaka Twilightu a teraz vždy keď sa pozriem na policu kde sú všetky 4 knihy tak si hovorím "každá z nich stála 16,90! Vieš koľko iných kníh si si zato mohla kúpiť?" :D So školou noci som na tom rovnako, 3 knihy mám v polici, ďalej nečítam ani nekupujem ...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Nieeeeeeeeeeee, panebože, prečo si Luce odfarbí vlasy, však tie sú na nej najkrajšie.
    Ja mám z Twilightu prvú a poslednú časť, tie zvyšné by som chcela len preto, lebo by sa pekne vynímali na poličke, ale odmietam do nich investovať.
    Najviac som sa popálila, keď som si kúpila školu noci kvôli peknej obálke a šikovnej anotácii. Tá kniha je fakt príšerná...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Môj najväčší (a jediný) omyl bol vlastne tiež Twilight... ale aspoň som za to nedala veľa, kupovala som to ešte v dobe, keď to nikto nepoznal - v angličtine, samozrejme. A len kvôli obálke som čítala Pád a Halo, a už si nepamätám, možno aj Zavrhnutého, inak asi ani nič :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Twilight mám všetky časti v slovenčine a prvý a druhý diel som čítala, keď ešte toho nebol taký rozruch a teda aj ostatné hneď po vyjdení, takže keď sa nad nami preháňalo to mračno Twilight mánie a každý sa snažil nejako dostať ku knihám ja som už suverénne bola v obraze a požičiavala som ich spolužiačkam, ktoré samozrejme boli celé paf a ja som nechápala prečo...Celú túto sériu vnímam ako príjemné oddychové čítanie,kde vôbec netreba nad ničím rozmýšľať a dokonca ani okuliare nie sú potrebné, lebo písmená sú veľkosti XXL :) A áno, aj mojimi obľúbenými postami sú Carlisle a Jasper, Jasper o niečo viac asi kvôli tomu, že sa neobjavoval tak často a nestihol mi ísť na nervy :D A The Host je naozaj kapitola sama o sebe, niečo úplne iné, vyzretejšie a vážnejšie, aj keď aj tam sa nájde zopár klišé.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Heheee... já dostala celou Twilight ságu na narozeniny v tom pěkném balení XD upřímně - nejsem nějaký extrémní fanda, ale mám ráda postavu Jacoba a Setha... a celkově prostředí La Pusch XD jinak vcelku souhlasím s názorem na Bellu a Alice... ono by se dalo na každého něco najít X) co se týká Školy noci, tak musím opět přikyvovat. Tohle jsou knížky, které jsem nechtěla odložit (Pomyslně, mám je jako E-Booky). Byť mi tam místy něco vadilo, tak jsem se bavila a dokázala si to živě představit...a hlavně jsem se vůbec nenudila :) Nemám ráda Zoey a oblíbila jsem si Afroditu s Damienem XD a právě kvůli nim si přečtu celou tuto ságu (a že těch knížek má být dohromady 15!)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)