utorok, januára 25, 2011

Výnimočná (Kristin Cashore)

Výnimočná vzbudí pocit, že každý z nás je výnimočný.

Katsa žije vo svete, kde sa rodia výnimoční, ktorí oplývajú rôznymi schopnosťami – veľakrát ide len o vyostrenie nejakej prednosti: varenie, čítanie myšlienok, boj s mečom. Katsa so svojimi zvláštnymi očami – jedno modré, druhé zelené – dáva na známosť, že tiež výnimočnou schopnosťou oplýva. Tou schopnosťou je zabíjanie.

Kniha sa začína uprostred tmavej chodby, v ktorej si Katsa plní svoju prácu. Svojim spôsobom nič nezvyčajné pokiaľ viete o čom vlastne kniha je a už len čakáte, ako sa bude príbeh vyvíjať ďalej. A keď ste sa dostali až sem, hurá k cieľu. Pomaly sa dostávame k tomu, kým Katsa vlastne je, čo robí a aké plány má do budúcnosti. Taktiež sa však ukazuje agresivita hlavnej postavy, ktorú autorka vôbec nezakrýva, ale dovolí jej úplne prepuknúť a Katsa sa s ňou môže mordovať sama.

Počas svojho putovanie stretáva mladého Lienidčana, princa, ktorý je taktiež výnimočný, ale o jeho skutočnom dare vie málokto. Zisťuje, že pocity, ktoré medzi nimi prevládajú nie sú len priateľské, ale napriek tomu Katsa tvrdo odporuje. Svoju novonadobudnutú slobodu odmieta stratiť. A tu je bod, nad ktorým sa pozastavím. Zo začiatku sú pocity zmätené, pretože raz som bola v domnienke, že sa do seba zamilujú, o pár strán neskôr, že z nich budú len dobrý priatelia a Katsa skončí vo vzťahu s niekým iným. Potom sa moje názory opäť zmenili. Autorka docielila to, že som nevedela čo si skôr myslieť a dokonale zamestnala moju myseľ s rôznymi zvratmi v ich vzťahu.

Počas čítania, ktoré vytvára úsmev na tvári, síce časom zistíte veci, ktoré ste predvídali, ale autorka svojim pútavým štýlom písania neskutočne zaujme. Čítanie do noci, nepustenie knihy z rúk a jej následne odloženie len kvôli rannému vstávaniu. To všetko bude sprevádzať táto kniha, ktorá otvára úplne nový svet. Radí sa síce medzi fantasy literatúru, ale fantasy prvky nebudete pociťovať tak prudko, ako by ste pociťovali pri knihách, v ktorých stretávate na každom kroku elfov či hordu nemŕtvych.

Keď otvoríte knihu, vnoríte sa do nového sveta, ktorý sa odohráva v inom časovom úseku, ale inak je svojim spôsobom taký ako ten náš. Kristin Cashore dokonale vykreslila ľudské vlastnosti: panovačnosť, agresivitu, hnev, schopnosť obetovať sa, túžbu po moci a znásobila ich pomocou fantasy prvku v podobe výnimočných. Je dôkazom, že niekedy je lepšie venovať sa projektu dlhšiu dobu a vyprodukovať niečo plnohodnotné a výnimočné, ako knihu napísať behom mesiaca a vypustiť do obehu niečo, čo nesiaha niektorým knihám ani po päty.

Knihu odporúčam všetkým, ktorý majú radi putovanie a radi by videli niečo nové, niečo iné. Upírov a anjelov je už predsa len príliš a prejedli sa. Tak prečo sa neponoriť do sveta výnimočných? 

Moje hodnotenie:
 
P.S.: Recenzia bola pôvodne písaná pre www.fantazia.sk, nakoniec som sa však rozhodla, že pre Fantáziu napíšem trošku vylepšenú recenziu, na ktorú neskôr posuniem odkaz :)

4 komentáre:

  1. Tahle recenze mě na knihu hodně navnadila, teda...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Je ta knížka vážně tak moc dobrá, jak se všude píše? Protože jestli ji všichni vychvalují oprávněně, asi se do série taky pustím :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja som ju čítala a mne sa až tak nepáčilo. Asi po polovici knihy mi už liezlo na nervy, že každá priama reč končila oslovením. O mene Katsa sa mi ešte snívalo dva mesiace.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Čítam tú knihu a som skoro na konci. Milujem ju! Keď sa do nej začítam neviem sa odtrhnúť. Naozaj odporúčam. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)