sobota, decembra 25, 2010

Škola noci 2: Zradená

Rozbeh a prudký náraz, taká je Zradená.

Od prečítania Označenej som si dala dlhšiu pauzu, pretože Zoeyino ego mi mierne liezlo na nervy. Pochodovať medzi dvomi mužmi a tváriť sa pritom, že nič, je umenie. Umenie, ktoré v knihách nemusím, i keď prináša určité oživenie deja, pokiaľ však čakáte dávku fantastiky dosť to bije do očí. Napriek tomu som po prvých stránkach druhého pokračovania nadvihla obočie: do hry sa dostáva tretí muž… OMG!

Zoey je mláďa, ktoré sa v škole noci nachádza len pár týždňov (slovo mesiacov je prehnané). Bola obdarená bohyňou Nyx, ktorá jej dala patričné znamenie v podobe rozšíreného tetovania na tvári i tele. Áno, bolo veľmi poetické dívať sa na dievčinu, ktorá je pár dní v škole a boduje na plnej čiare – nie, to sa každej z nás nestane, krutá realita. Napriek tomu sa mi páčil vývin situácie, i keď bol na prvý pohľad prehnaný. Ovládať živly predsa nedokáže každý a pobavenia hodné „dvojčatá“, mladý homosexuál plný entuziazmu a cudzích slov spolu s bláznivou kovbojkou stáli zato pokračovať v tejto teen sérii. Po pár stranách Zradenej som sa však zľakla, že nič, čo začalo v prvej časti sa nekoná…

Neskutočne pomalý rozbeh odradí mnoho čitateľov. Fanúšikov nie, ale ľudí ako ja, ktorý sú z kasty - čítam veľa, všetko a neviem čo skôr, je takýto rozbeh ako keby ranou pod pás. K tomu i zo značnej časti znudená téma zvaná upíri, človeka práve nenadchne. Predsa len som si hryzla do jazyka a pokračovala v čítaní. Na scénu čoskoro vystúpil básnik, ktorý Zoey pomaly začal zamotávať hlavu. Po tejto časti som knihu zaklapla a pevne verila, že keď ju opäť otvorím, pôjde o obyčajného profesora literatúry, z ktorého je Zoey zhnusená. ALE NIE! Zabudla som – upíri sú neodolateľne krásni desaťročia, ba aj storočia. Mláďa teda ostáva ohúrené a začína sa pohybovať medzi tromi mužmi: s jedným je spútaná, druhého má nesmierne rada a tretí ju opantáva svojimi nádhernými slovami. Kam ten svet speje? To už niet normálneho zdravého vzťahu, medzi mužom a ženou, aspoň v knihách? Očividne nie.
 
Úspešne si sa dopracoval k ďalšej indícii! =) Áno, len indícii. Ale nemaj strach, čoskoro sa dopracuješ k cieľu! A ako to bude vyzerať? Máme tu indíciu - Ako hlboko dokáže anjel padnúť? -> a kam pokračovať? Ku Princeznej ;)

Keď sa však prehryziete cez úvodných 9 kapitol, začína sa to pravé orechové. Jeden chlapec bol blízko Školy noci zavraždený a vyšetrovatelia šli vypočúvať Zoey, ktorá ho poznala. Ako inak, zasahuje veľkňažka Neferet, dokonale dokonalá mrcha, ktorá vystrkuje svoje pazúriky už od prvej časti. Nebadane, ale predsa, Neferet ukazuje svoju neskutočne ženskú (i ľudskú) tvár, ktorá hovorí: ja som boh a vy moji poddaní.

Poďme však ďalej. Zoey čaká obrad mesačného splnu a nie je to také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Hlavne po tom, ako sa Stevie Rae (bláznivá kovbojka) rozkašle, čo značí, že jej telo odmieta superzmenu. A to hneď po tom, ako získala dar ovládať zem! Aké kruté a smutné! Priznám sa však, že nie som taká bezcitná a pri tejto scéne som vyronila nejednu slzu. Krásne opísané, precítené. Tlieskam autorkám za tento ťah, ktorý oživil celú sériu viac, ako som si myslela. Smrť Stevie Rae sa dotkne vašej duše viac, ako by ste si boli ochotní pripustiť. A tu sa to celé rozbieha neskutočným spádom kým…

…do toho všetkého nenastúpi Heath, s ktorým je Zoey spútaná. Náraz ako hrom! Čakala som všetko, ale určite nie toto. Stevie Rae svojim spôsobom žije, takisto ako ostatné mláďatá, ale nie tak celkom. Ich ľudská stránka sa vytráca, ale v Stevie Rae je napriek tomu štipka ľudskosti. Heath, ktorý sa trepal do školy noci takmer prišiel o kejhák, ale nakoniec to predsa len prežil po Zoeyinej a Afroditinej pomoci. A samozrejme po pomoci jej priateľov.

Z mršky Afrodity sa stáva veľmi ochotná slečinka, ktorá tajne Zoey pomáha tak, aby o tom nevedeli jej priatelia a hlavne jej bývalý (terajší Zoeyin) Erik. Neferet sa o tom nesmie dozvedieť, hlavne po tom akonáhle Zoey zistí koľko bije – za všetko môže dokonale dokonalá Neferet. Aké prekvapenie, že?

Pre koho je knižka určená? Pre sladké pätnástky, ktoré majú radi práve takýto rýchly spád deja behom pár dní. Netvrdím, že pre ostatných nie je vhodná, ale niektorí ľudia by sa mohli poriadne popáliť. Zoey jednoznačne nie je veľké nemehlo a lá Bella. Nie je akčná ako Anita Blake a nedokáže čítať myšlienky ako Sookie. Ale je to dievča, ktoré sa svojim charakterom neskutočne približuje dnešným babám. Séria ich očarí, smrť Stevie Rae dojme a Heathovo odhodlanie pre nich bude romantické, tak ako poetické riadky Lorena. Knižku hodnotím na 80% (i keď podľa štýlu písania a slovníka, by to malo byť menej) a púšťam sa do tretej časti pod názvom Vyvolená.

Hodnotenie:



2 komentáre:

  1. Jeden z (dvoch) vrcholov tejto série... Tento a štvrtý diel, lepšie to už asi nebude :P
    Pobavil ma ten začiatok, dvaja muži :D Nechcem ťa veľmi strašiť, ale až budú štyria, to bude čosi :P

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Luu má pravdu. Ja som dneska dočítala Prenasledovanú - piaty diel a normálne som žasla. Normálne som z nich KO ale ináč mám rada takéto uletené knihy :D

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)